Så här beställer du läkemedel från Apoteket AB

www.apoteket.se


1. INNAN DU BÖRJAR

Kom ihåg att:

  • alltid godkänna/spara en pågående beställning innan du loggar ur programmet!
  • enbart använda systemets navigering, ej webbläsarens standardknappar såsom bakåt-, framåt-, uppdatera, eller sökknapp
  • utloggning sker genom att du klickar på Logga ut
  • en varurad med rödaktig bakgrund markerar varor som ej finns i lager på det levererande apoteket
  • ytterligare information om WebbAbest finns på apoteket.se
  • systemet är anpassat för webbläsaren Internet Explorer, Mozilla Firefox och Google Chrome.




2. ROLLER

Administratör

  • Avdelningsadministratör: Administratörernas roll är att ansvara för administreringen av användare och regler för beställningar. De har även möjlighet att beställa varor på samma sätt som användargrupp Behörig Beställare.



Beställare

  • Behörig beställare: Med behörig beställare avses att användaren har behörighet att beställa alla sorters läkemedel till den egna avdelningen.
  • Övrig: Rollen Övrig innebär att användaren ej är behörig att beställa någon form av läkemedel utan godkännande från behörig beställare. Beställarna har i stort sett samma meny som behörig beställare, förutom att de behöriga beställarna även har möjlighet att skicka Akutbeställningar.




3. PÅGÅENDE BESTÄLLNING

När du loggat in i WebbAbest som behörig beställare kommer du direkt in i NORMAL BESTÄLLNING (Bild 1). Här kan du gå in i beställningen och beställa varor genom att klicka på Öppna. Beställningen öppnas och du kan registrera de varor du vill beställa.


Bild 1. Pågående beställning


Om en beställning är påbörjad och redan har varor valda kan du i denna dialog välja att Ta bort den pågående beställningen eller skriva ut den genom att klicka på För utskrift. Om du är administratör alternativt behörig beställare även välja att Skicka en tidigare sparad beställning sedan den öppnats. (Bild 15)

Notera: Om du är inaktiv mer än 30 minuter kopplas du bort, men den beställning du gjort sparas. Detta gäller alla användare.


3.1 Öppen beställning

Klicka på Öppna, här kan du välja de varor du vill beställa (Bild 2).


Bild 2. Öppen beställning


Det finns möjlighet att beställa varor på fyra olika sätt.




Bild 3. Öppen beställning utan eget sortiment med varor valda från produktsök


För de varor som redan finns i beställningen kan du Ta bort vara, Ändra antal, samt byta ut en vara mot en annan vara inom ATC-koden. Se kap 3.7 och framåt.

När du är klar med din beställning klickar du på Spara beställning. Om du vill skicka beställningen klicka därefter i nästa bild på Skicka. Se kap 3.11


3.2 Information

Information till/från Apoteket markeras med små ikoner framför varunamnet, dessa ikoner har olika betydelse. Se kap 18.


3.2.1 Kontrollvara

Varor som är kontrollvaror markeras med en ikon med en röd ram.



3.2.2 Meddelande till apoteket

Meddelande till apoteket kan läggas till för alla sorts varor genom att du klickar på ikonen i beställningsraden. Fönstret INFORMATION visas då för varan. (Bild 4)

Här kan du fylla i information angående varubeställningen. När önskad information är ifylld klicka på Lägg till. Fönstret INFORMATION stängs och informationen avseende varan är därmed sparad i beställningen. Ramen på ikonen ändras till svart , vilket markerar att det finns information på raden.

NOTERA ATT PERSONUPPGIFTER INTE FÅR SKICKAS


Bild 4. Information



3.3 Eget sortiment

Under Eget sortiment hittar du ditt egna sortiment. välj önskad vara genom att markera raden (klicka) i rullgardinslistan, klicka därefter på Lägg till. Ta kontakt med apoteket för att skapa eller ändra ditt egna sortiment. (Bild 5).


Bild 5. Eget Sortiment


Föredrar du att ej använda mus kan du använda enbart tangentbordet vid beställning från Eget sortiment. Tryck Alt+ och ange första bokstaven på önskad vara. Använd därefter pilarna för att bläddra mellan varorna. När du funnit den vara du önskar tryck på tab , markeringen är nu på Lägg till, tryck Enter.

Fönstret ANGE ANTAL visas (Bild 6).


Bild 6. Ange antal


Registrera önskat antal förpackningar och klicka på Spara alternativt Enter, eller avbryt hantering av beställningsrad genom att välja Avbryt. Fönstret ANGE ANTAL stängs. Om beställningen sparas placeras beställd vara högst upp i varukorgen i fönstret BESTÄLLNINGSNR (nr). Om beställningen avbryts så läggs ingen ny rad till i varukorgen.


3.4 Produktsök

Om du ej har Eget sortiment eller varan inte finns i Eget sortiment kan varan sökas från din prislista genom att du skriver minst tre bokstäver i varunamnet, ett varunummer eller en ATC-kod, i fältet Produktsök. Sökresultatet visas direkt, antalet träffar minskar om fler bokstäver skrivs, det går att komplettera med styrka och sort, exempelvis alve sup (Bild 7). Det går även att kombinera de olika sökbegreppen.

NOTERA: UNDVIK ATT SÖKA PÅ ENBART TAB, INJ eller INF


Bild 7. Sök vara


Fyll i antal förpackningar av vald vara, klicka därefter på Välj, därmed läggs varan till i beställningen.


3.5 Specialvara

Om du inte finner rätt vara genom sökning har du möjlighet att lägga till en specialvara genom att klicka på Lägg till specialvara (Bild 8).

OBS! Funktionen Specialvara skall enbart användas i yttersta nödfall – kontakta gärna apoteket innan du använder den.


Bild 8. Specialvara


Fönstret SPECIALVARA öppnas. Skriv in namnet på varan, vilken mängd du vill beställa samt eventuellt meddelande, klicka därefter på lägg till enligt (Bild 8).

Fönstret SPECIALVARA stängs därefter och varan markeras med ikonen på varuraden.

NOTERA ATT PERSONUPPGIFTER INTE FÅR SKICKAS


3.6 Standardbeställning

En standardbeställning är en lista med varor som visar minimilager och maximilager för varan eller en lista med varor som beställs regelbundet och ofta till avdelningen där även antal finns ifyllt.

Välj önskad beställning från rullgardinsmenyn Standardbeställning och klicka på Visa (Bild 9). Fönstret STANDARDBESTÄLLNING – (namn) visas.


Bild 9. Standardbeställning


Om det är en Min/Max beställning skall du ange antalet i kolumnen för önskade varor, därefter klicka på Lägg till. Bara de varor som du har angett önskat antal för i kolumnen Antal förp läggs till varukorgen.

Är det däremot en Fast antal beställning skall du enbart klicka på Lägg till. Fönstret STANDARDBESTÄLLNING – (namn) stängs och varorna läggs till i varukorgen.


3.7 Ta bort vara

För att ta bort en vara ur en varukorg klickar du på papperskorgen på vald rad. En kontrollfråga kommer upp för att bekräfta borttagandet.

Ett annat alternativ för att ta bort en vara från varukorgen är att klicka på antal. Ange därefter (0) i kolumnen Antal förp. (Bild 6). När du sedan sparar ändringen genom att klicka på Spara, tas varan bort. Fönstret ANGE ANTAL stängs och varan är borttagen från varukorgen.


3.8 Ändra antal

För att ändra antalet varor i beställningen skall du klicka på antalssiffran. En ändringsbar orderrad kommer upp där antalet kan förändras (Bild 10). Ändra antal och klicka sedan på Spara.


Bild 10. Ändra antal



3.9 Byta vara

För att byta en vara till en annan inom samma ATC-kod klickar du på varunamnet i beställningen. En lista med varor inom ATC-koden kommer upp i dialogen VARUINFORMATION (Bild 11). Högst upp visas tidigare vald vara. Notera att varor visas med olika styrkor och kompositioner. Välj önskad vara genom att markera radioknappen framför varan, klicka därefter på Byt vara. Om du vill ta bort varan klickar du i stället på Ta bort.


Bild 11. Byte till annan vara inom ATC-kod


OBS! Kontrollera att antalet förpackningar för den valda varan motsvarar önskat antal efter bytet.


3.10 Streckkod

Om du har en streckkodsläsare erbjuds du även möjligheten att läsa in en beställning via denna. Då du läst in samtliga varor du vill ha med i beställningen klickar du på knappen STRECKKOD. Systemet visar då dialogen STRECKKODSFILER (Bild 12).


Bild 12. Streckkodsfiler


Klicka på Lägg till och filen läggs till beställningen. Finns det flera filer klickar du på Lägg till igen och nästa fil läses in i beställningen.

I bilden ser du också om det finns streckkodsfiler till andra avdelningar. Dessa visas under "Filer som inte kan läggas till beställningen". Kundnummer anger vilken avdelning filen tillhör. När beställningen överförts kan du se att varorna lagts till den pågående beställningen.

Första gången du klickar på Streckkod kan en varning visas (Bild 13).


Bild 13. Säkerhetsvarning


Välj Tillåt för att fortsätta. För att slippa den här varningen i fortsättningen, markera kryssrutan "Visa inte det här igen för den här applikationen och webbplatsen."


3.11 Spara/Skicka

När du har lagt in de varor du önskade i beställningen klickar du på Spara.


Bild 14. Spara din pågående beställning


Fönstret PÅGÅENDE BESTÄLLNING – (nr) visas (Bild 14).

OBS! Gå ej ur beställningen utan att först spara den, annars låses den för andra beställare.


Bild 15. Sparad beställning färdig att skicka


Knappen Spara försvinner och har ersatts av knappen Skicka. Ditt signum visas nu under rubrikerna Ansvarig och Beställare.

Notera: Om en beställning behöver godkännas står det Ej godkänd i rubriken Ansvarig

Klicka därefter på Skicka för att sända beställningen. Ett fönster kommer då att öppnas där du får bekräfta att beställningen skall skickas.


Bild 16. Bekräfta att du vill skicka beställningen


När beställningen skickats kan du se statusen för beställningen under funktionen Orderstatus. När apoteket tagit emot beställningen skall den ha status Mottagen (Bild 22).


3.12 Skriv ut beställning

I fönstret NORMAL BESTÄLLNING (nr), (Bild 1) kan du göra en utskrift av beställningen genom att klicka på För utskrift. Beroende på webläsare hanteras utskriften på olika sätt (Bild 17).


Bild 17. Varukorg för utskrift




4. AKUT BESTÄLLNING

Funktionen Akut beställning gör det möjligt för behöriga beställare att skapa och skicka en beställning som ska hanteras skyndsamt av apoteket enligt avtal.

Klicka på Akut i vänstra menyn. Fönstret AKUT BESTÄLLNING (nr) visas (Bild 18). Beställningen görs enligt beskrivning i Pågående beställning.


Bild 18. Akut beställning


När alla varor är valda klicka på Godkänn. Klicka därefter på Skicka för att sända beställningen. Ett fönster kommer då att öppnas där du får bekräfta att akutbeställningen skall skickas. Beställningen kommer att vara markerad som Akut på apoteket.

VIKTIGT: Om du ej skickar beställningen direkt försvinner beställningen och beställningsnumret.



5. REF O LEV INFO

Funktionerna Referens och Leverans ger möjlighet att komplettera en order efter behov (Bild 19).


Bild 19. Leverans- och Referensinformation


Knappen Referens öppnar en bild där du kan fylla i en referens. (Bild 20). Notera att texten inte redovisas på fakturan.


Bild 20. Referensmeddelande


Knappen Leverans leder dig in i en dialog för att konfigurera beställning (Bild 21), samt en möjlighet att lämna meddelande till transportör.


Bild 21. Konfigurera order


Du kan ange annat leveransdatum, meddelande till transportör, särskild leverans med pall enligt separat överenskommelse samt eventuell tidigare meddelad alternativ leveransadress. Det är möjligt att konfigurera alla ovanstående funktioner. Varje funktion har en egen del av sidan och sparas separat, för att ta bort en sparad ändring klickar du på Återställ. Varje ändring gäller enbart för den beställningen. I dialogen leveransadress visas den ordinarie leveransadressen för den beställande enheten. Därefter visas den valda leveransadressen samt en lista med valbara alternativa leveransadresser om de finns. (Bild 21)



6. ORDERSTATUS

Genom att klicka på Orderstatus i vänstra menyn har du möjlighet att söka information om upp till tolv månader gamla beställningar. Systemet visar då dialogen ÖVERSIKT BESTÄLLNING (Bild 22).


Bild 22. Översikt beställning


Här kan du se om beställningen tagits emot av apoteket och vilket beställningsnummer som din beställning tilldelats av systemet, det dröjer några minuter innan den senaste beställningen visas. Du kan få mer information om din beställning genom att klicka på beställningen.

I översikten visas vilken status som en beställning har:

  • Skickad - visas när beställningen precis har blivit skickad
  • Mottagen - visas när beställningen kommit till apoteket
  • Bekräftad - visas när beställningen tagits om hand av apoteket och inga ändringar har gjorts.
  • Ändrad - visas om beställningen ändras av apoteket, dvs om en vara byts ut mot en vara eller flera likvärdiga varor, om antalet ändrats för en vara, en vara tas bort eller om priset har förändrats. Om beställningen innehåller specialvara och/eller beredningar skickas priset för dem. Ändrade varor markeras med gul bakgrund. För att se ursprungsbeställningen välj först den ändrade beställningen, i fönstret som öppnas kan du därefter klicka på Visa original.
  • Slutlevererad visas när beställningen är leveransgodkänd på apoteket
  • Avvisad - visas om ordern inte har accepterats av systemet, ta då kontakt med ditt apotek
  • Okänd – visas om något är fel i systemet, ta kontakt med ditt apotek


Du kan även se om apoteket har skickat ett meddelande. Meddelandet visas i form av symbolen i ÖVERSIKT BESTÄLLNING till höger om det aktuella beställningsnumret.

Välj den beställning du önskar se närmare på genom att klicka på beställningsnumret i kolumnen Beställning. Beställningen öppnas och du kan se alla beställda varor. På den rad där ett meddelande finns visas ett utropstecken till vänster på raden. Klicka på utropstecknet och meddelandet visas.

Statusen för beställningar under Översikt uppdateras två gånger per dag, klockan 11:00 och 19:00. Statusen för en beställning uppdateras också genom att klicka på den. Systemet kommer då att läsa in aktuell status och visa statusen för varje beställningsrad. När du sedan går åter till översiktsbilden för beställning så har beställningens status också uppdaterats. Notera att datum och tid alltid är den tidpunkt när beställningen skickades.

Du kan göra en utskrift av vald beställning genom att klicka på För utskrift. Ett utskriftsfönster öppnas där du kan välja hur många kopior du vill skriva ut samt vilken printer du vill använda dig av. För mer information om detta se Skriv ut beställning.



7. SÖK VARA

Om du vill se om och när en vara beställts av en avdelning på ditt sjukhus skall du välja Sök vara i WebbAbests vänstra meny. Systemet visar då dialogen SÖK BESTÄLLD VARA PÅ ALLA AVDELNINGAR (Bild 23).


Bild 23. Sök beställd vara


Skriv i namnet på varan du söker. Systemet kommer att visa alla varor som matchar din sökning. Markera den vara du söker, klicka på Sök. Systemet visar en lista med den senaste levererade beställningen av den angivna varan och till vilken avdelning som varan levererats (Bild 24).


Bild 24. Sökresultat för beställd vara




8. INSTÄLLNINGAR

Om du vill se orderinställningar för din avdelning klickar du på Inställningar i WebbAbests vänstra meny. Systemet visar då dialogen ORDERINSTÄLLNINGAR (Bild 25).


Bild 25. Orderinställningar


På denna sida anges när en Pågående beställning, med automatik, skall skickas till apoteket. En beställning kan skickas maximalt vid två tillfällen per dag baserad på heltimme och kvart, samt alla veckans dagar. Här visas om det finns några beställningsregler, systemet kommer att upplysa beställaren om någon av dessa regelinställningar inträffar under en pågående/akut beställning.

Administratören kan ändra uppgifterna.



9. UTSKRIFTER

För att skriva ut, klicka du på Utskrifter, fönstret UTSKRIFTER (Bild 26) öppnas.


Bild 26. Utskrifter


För att välja utskrift markerar du radioknappen för det önskade sorteringsvalet, utskrift Eget sortiment, eller utskrift Standardbeställning. Klicka därefter på För utskrift.

Två nya fönster visas på skärmen. Ett av fönstren presenterar varorna i en alfabetiskt sorterad lista.


9.1 Utskrift eget sortiment

När du gör en utskrift av Eget sortiment är följande sorteringsval möjliga:

  • Totalt eget sortiment
  • Utan kontrollvaror
  • Endast kontrollvaror


Markera önskat sorteringsval och klicka på För utskrift. Utskrift görs sedan enligt Utskrifter.


9.2 Utskrift standardbeställning

För utskrifter av en standardbeställning, välj först beställningsmall ur rullgardinsmenyn, klicka därefter på För utskrift. Utskrift görs sedan enligt Utskrifter.



10. MIN PROFIL

För att ändra e-post, telefon-, fax-, mobil- eller personsökarnummer klicka först på Min Profil i vänstra menyn. Alla uppgifter rörande din profil visas (Bild 27). Klicka därefter på Ändra. Fönstret ÄNDRA PROFIL visas. Ändra felaktiga uppgifter och klicka sedan på Spara. MIN PROFIL visas igen med uppdaterad information.


Bild 27. Min profil


Vänd dig till din administratör när du behöver ändra giltighetstiden för ditt användarkonto. Administratören kan även. ändra förnamn, efternamn, signum eller roll.

Notera: När det återstår 45 dagar av giltighetstiden visas ett meddelande vid varje inloggning i systemet där du uppmanas att kontakta din administratör för att få en ny giltighetstid. Om giltigheten inte förlängs kommer du inte längre kunna logga in i systemet när tiden gått ut.


10.1 Byt lösenord

Klicka på Min profil i vänstra menyn. Alla uppgifter rörande din profil visas i fönstret MIN PROFIL (Bild 27).

Klicka på Byt lösenord. Fönstret BYT LÖSENORD visas (Bild 28).


Bild 28. Byt lösenord


Välj ett nytt lösenord, bekräfta lösenordet en andra gång och klicka sedan på Spara. Systemet meddelar att nytt lösenord godkänts. Fönstret MIN PROFIL visas igen (Bild 27). Se regler för lösenordspolicy.

Om du har glömt ditt lösenord vänd dig till din administratör, som har möjlighet att ändra lösenordet åt dig.



11. BYT AVDELNING

En person kan vara registrerad på flera avdelningar inom samma sjukhus nummer samtidigt, personen måste då ha samma behörighet på alla avdelningar. Om en person är registrerad för två eller flera avdelningar visas Byt avdelning i vänstra menyn (Bild 29).


Bild 29. Byt avdelning


Klicka på Byt avdelning och följande meddelande visas (Bild 30).


Bild 30. Byt avdelning bekräftelse


Om du klickar OK visas bilden VÄLJ AVDELNING (Bild 31) med de avdelningar du är behörig att byta till. Välj att gå in på ny avdelning ur listan och klicka Välj. Bytet kommer då att ske utan att du behöver logga in på nytt.


Bild 31. Välj avdelning




12. FASS

Genom att klicka på Fass.se i vänstra menyn öppnas hemsidan www.fass.se i en ny flik.

WebbAbest fönstret och FASS fönstret finns sedan uppe parallellt och påverkar inte varandra. Du kan byta mellan dialogerna och arbeta parallellt med att titta på produkter på FASS hemsida samtidigt som du jobbar i WebbAbest.



13. SÖK KUND

Som avdelningsadministratör kan du klicka på Sök kund. Systemet visar då dialogen VISA AVDELNING (Bild 32). Här kan administratören lägga in generellt meddelande till transportör. Administratören kan också söka upp och administrera användare på avdelningen. För mer information om denna hantering se Användare.


Bild 32. Enhetsinformation




14. ANVÄNDARE

Denna meny är bara aktiv för administratörer.

För att lägga till en ny användare klicka på Användare i vänstra menyn, Fönstret ANVÄNDARE öppnas (Bild 33). Klicka på Ny beställare behörig alternativt Ny beställare övrig.


Bild 33. Användare


Fönstret SÖK - REGISTRERA öppnas (Bild 34). Fyll i Förnamn, Efternamn och/eller Signum på personen du vill lägga till.


Bild 34. Sök användare


Klicka därefter på Sök.

Om personen du söker inte finns med i söklistan har du möjlighet att lägga till användaren genom att klicka på Ny användare (Bild 35).

Notera: Du måste alltid söka användaren först, även om du vet att personen ej finns sedan tidigare.


Bild 35. Ingen träff vid sökning av användare


När du tryckt på Ny användare öppnas formuläret REGISTRERA PROFIL (Bild 36), där du bland annat fyller i namnuppgifter, användarnamn (6-10 tecken), lösenord (8-10 tecken) och signum (max 6 tecken). För användarnamn och lösenord gäller att du bör använda a-z, A-Z samt 1-9.

OBS! Systemet är känsligt för stora och små bokstäver.


Bild 36. Registrera profil


När alla uppgifter är ifyllda klickar du på Spara.

Om personen du söker finns med i listan, och ej är registrerad med annan behörighet, markerar du radioknappen och klickar därefter på Registrera.

Notera: Om personen du valt redan är registrerad på en annan avdelning med annan behörighet får du meddelande om detta. Vill du lägga till en ny avdelningsadministratör så skall du vända dig till Apoteket.


14.1 Byt lösenord åt användare

Som administratör kan du vid behov byta lösenord åt en användare som glömt sitt lösenord.

Klicka på Användare i vänstra menyn. Välj den användare som du skall byta lösenord på genom att klicka på användarens namn och fönstret VISA PROFIL öppnas (Bild 37).


Bild 37. Byt lösenord åt vald användare


Klicka på Byt lösenord.

Systemet visar dialogen BYT LÖSENORD (Bild 28).

Välj ett nytt lösenord, skriv in samma lösenord en andra gång i fältet Bekräfta lösenord och klicka därefter på Spara

Ett meddelande visas att lösenordet är ändrat. Kom ihåg att meddela användaren det nya lösenordet.

Notera: Om användaren är registrerad på flera avdelningar kan avdelningsadministratören endast byta lösenord om denne är registrerad på avdelningar inom den egna kliniken.


14.2 Avregistrera användarbehörighet

För att kunna ändra en användares behörighet klickar du först på Användare i vänstra menyn, och fönstret VISA (Avdelningsnamn) med en lista på alla användare inom avdelningen visas (Bild 33). Klicka på användarens namn som du skall avregistrera och fönstret VISA PROFIL öppnas (Bild 37).

Klicka på Avregistrera och fönstret BEHÖRIGHET öppnas (Bild 38). Här listas användarens behörighet för avdelningen/avdelningarna. För att ta bort behörigheten markera kryssrutan och klicka på Avregistrera.


Bild 38. Avregistrera vald användare


För att återgå till VISA PROFIL utan att avregistrera användaren klicka på Avbryt.


14.3 Ändra användaruppgifter

För att kunna ändra en användares uppgifter klicka först på Användare i vänstra menyn och fönstret VISA (Avdelningsnamn) med en lista på alla användare inom avdelningen visas (Bild 33). Klicka på den användares namn som du vill ändra uppgifter till och fönstret VISA PROFIL öppnas (Bild 37). Klicka på knappen Ändra.

Fönstret ÄNDRA PROFIL visas (Bild 39). Gör önskad ändring och klicka sedan på Spara för att lagra ändringen.


Bild 39. Ändra profil


Ett meddelande om att användarinformationen är ändrad och sparad i systemet visas.



15. STANDARDBESTÄLLNING

Denna meny är bara aktiv för administratörer.

En standardbeställning är en för avdelningen skräddarsydd "beställningsmall". Det finns två slags standardbeställningar: Min/Max och Fast Antal. Min/Max ger en indikation på vilken minimi- och maximinivån är för det egna lagret. Fast Antal anger det antal varor som skall beställas varje gång.


15.1 Lägg till ny standardbeställning

Klicka på Adm Standard i vänstra menyn, fönstret ÖVERSIKT STANDARDBESTÄLLNING öppnas (Bild 40). Fyll i Namn på den nya standardbeställningen, ge en Beskrivning och välj därefter om det skall vara en beställning av Typ, Min/Max eller Fast antal. Klicka därefter på Lägg till.


Bild 40. Översikt standardbeställning


Fönstret STANDARDBESTÄLLNING (namn) visas (Bild 41).


Bild 41. Standardbeställning


Du kan nu lägga till önskade varor via Eget sortiment, Sök vara, och/eller Specialvara. Klicka på Spara beställning när standardbeställningen är färdig.


15.2 Ta bort befintlig standardbeställning

För att ta bort en standardbeställning klicka på Adm Standard i vänstra menyn. Fönstret ÖVERSIKT STANDARDBESTÄLLNING visas (Bild 40). Välj beställning genom att klicka på namnet.

Systemet visar dialogen STANDARDBESTÄLLNING (Bild 42).

Klicka därefter på Ta bort.


Bild 42. Ta bort standardbeställning


Ett meddelandefönster visas med frågan om standardbeställningen skall tas bort. Klicka på Ta bort för att ta bort standardbeställningen ur systemet eller Avbryt om du ångrar dig.


15.3 Ändra namn på standardbeställning

För att ändra namn på en standardbeställning klicka på Adm Standard i vänstra menyn. Fönstret ÖVERSIKT STANDARDBESTÄLLNING visas (Bild 40). Välj beställning genom att klicka på namnet och klicka sedan på Ändra.

Fönstret ÄNDRA STANDARDBESTÄLLNING visas, ändra Namn och eller Beskrivning och klicka sedan på Spara.


15.4 Ändra befintlig standardbeställning

Klicka på Adm Standard i vänstra menyn. Fönstret ÖVERSIKT STANDARDBESTÄLLNING visas (Bild 40). Välj önskad standardbeställning i listan genom att klicka på namnet.

Fönstret STANDARDBESTÄLLNING – (namn) visas (Bild 42). Klicka på Öppna.

Här kan du nu Ta bort vara i standardbeställning, Lägg till vara från eget sortiment, Lägg till ny vara genom Sök vara eller Ändra antal varor i listan.


15.4.1 Ta bort vara i standardbeställning

För att ta bort en vara, klicka på soptunnan i beställningsraden.


15.4.2 Lägg till vara från eget sortiment

För att lägga till en vara ur eget sortiment välj önskad vara ur rullgardinsmenyn, klicka därefter på Lägg till. Fönstret ANGE ANTAL visas. Registrera önskat antal i fältet Antal enheter, alt min max förp, och klicka på Spara. Fönstret ANGE ANTAL stängs. Varan är nu placerad i standardbeställningen.


15.4.3 Lägg till ny vara genom Sök vara

Skriv in namn på varan eller del av varunamnet eller varunummer (minst 3 tecken) i fältet Produktsök. Välj önskad vara och ange det antal som skall läggas till i standardbeställningen. Klicka på Välj. Fortsätt på detta sätt tills du har lagt till alla de varor du vill ha med i listan. Spara sedan ändringarna genom att klicka på Spara beställning.


15.4.4 Ändra antal

För att ändra antalet varor i en standardbeställnings beställningsrad, klicka på varan. Fönstret ANGE ANTAL öppnas med en ändringsbar orderrad. Ändra antal enheter och klicka sedan på Spara.



16. INSTÄLLNINGAR

Denna meny är bara aktiv för administratörer.

I funktionen Inställningar har avdelningsadministratören i samarbete med apoteket möjlighet att sätta upp tidpunkter för när en Pågående beställning, med automatik, skall skickas till sjukhusapoteket. Välj ett tidsintervall om minst 15 minuter.

Klicka på Inställningar i vänstra menyn. Fönstret ORDERINSTÄLLNINGAR visas (Bild 25). Klicka på Ändra. Du ser då (Bild 43). Välj dag genom att välja tid i rullgardinsmenyerna.


Bild 43. Orderinställningar


Du kan även sätta upp meddelandefunktioner för användarna, s k beställningsregler (1-3). Klicka på Spara när du är klar, ett meddelande om att Orderinställningarna är sparade visas.

1) Meddela beställaren att en vara beställts till avdelningen inom x dagar. Detta meddelande visas för beställaren i beställningsraden när denne lägger till en vara.

2) Visa en varning när en beställning underskrider x kronor. Ett textmeddelande visas för beställaren i beställningsraden när denne lägger till en vara.

3) Visa en varning när en beställning överskrider x kronor. Ett textmeddelande visas för beställaren i beställningsraden när denne lägger till en vara.



17. UPPFÖLJNING

För att kontrollera vad som beställts under en viss tidsperiod från din avdelning så klickar du på Uppföljning i WebbAbest vänstra meny. Systemet visar då dialogen UPPFÖLJNING (Bild 44). Välj tidsperiod och klicka på Sök.


Bild 44. Uppföljning


För att en beställd vara skall visas i dialogen UPPFÖLJNING krävs det att beställningen har status Slutlevererad eller Slutlevererad och ändrad. För information om när beställning får denna status se Orderstatus.



18. IKONFÖRKLARING

I beställningssystemet används några symboler och ikoner som kan vara bra att känna till. Information och hänvisningar till Apoteket markeras med små ikoner framför varunamnet.(Bild 45).


Bild 45. Ikonförklaring


Ordförklaringar:

  • Vara: Namn på vara, inklusive beredningsform och styrka
  • Rest: Om varan är långtids restnoterad på Apoteket markeras detta med ett Rest i detta fält
  • Upph: Varan har upphandlats
  • Eget: Varan ingår i avdelningens eget sortiment
  • Förp. storlek: Förpackningens storlek inklusive förpackningstyp
  • Antal förp.: I denna ruta ska du fylla i det antal förpackningar av en vara du önskar beställa
  • Belopp: Pris för önskad vara


Följande meddelanden kan finnas framför en beställningsrad:

  • : Ikon med röd ram visar att varan är kontrollvara
  • : Ikon med svart ram visar att information finns registrerad för en vara. Ikon med grå ram har inget meddelande.
  • : Denna ikon visar att en Specialvara har lagts till.
  • : Ikon för papperskorg
  • Rödorange bakgrund markerar varor som ej finns i lager på ditt apotek.


Följande symboler finns i bilden orderstatus:

  • : Utropstecken visar att ett meddelande från Apoteket finns. Klicka på utropstecknet och meddelandet visas
  • Gul bakgrund visar att beställningsraden har ändrats av apoteket